torsdag 28 maj 2015

Masoumeh Yousefi





Masoumeh Yousefi

Översättning

Sohrab Rahimi



معصومه یوسفی

ترجمه به سوئدی

سهراب رحیمی



***



Fördragna gardiner

blir röda över mitt ansikte

någons fingeravtryck

vars gårdag

har avslöjats inne i rummet

oanvända tofflor

ett bevis på min barfota

jag står här

och är avundsjuk på de två tallrikarna på bordet

avundsjuk på den som är längre än mitt hår

avundsjuk på den hand som blev mina axlar

och accepterade min pannas ojämna linjer

en logisk acceptans med långa kliv

tillas de korta sömnen som ögonblick för ögonblick hoppar

liksom denna mattans övergivenhet under stolens fötter

rummet är våt av mina händer ångest

min mor som utan förklaring blir gammal

i mina oroliga händer

Mina tofflor är inte redo för min gång.



 ***

پرده های کشیده رو ی صورتم سرخ می شود

رد انگشتان کسی که دیروزش توی اتاق

لو رفته است                                                 

دمپایی های نپوشیده گواه پا برهنه گیم

همین جا ایستاده ام

وحسادت می کنم به جفت بشقابهای رو ی میز

به کسی که از موهای من بلندتر

دستی که شانه ام شد

و خطوط نا هموار پیشانیم را پذیرفت

پذیرش منطقی با گامهای بلند

                                     تا خوابهای کوتاه

که لحظه لحظه می پرد

شبیه درماندگی فرش زیر پایه های صندلی

اتاق از اضطراب دستهای من

                                                                           خیس 

مادرم که بی مقدمه پیر می شود

توی دستهای من مضطرب

دمپایی ها برای رفتنم آماده نیست.

----------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar